تاسف‌انگیز اینکه حالا پای همین داستان تلخ به مراسم ازدواج هم کشیده شده است. عروس و دامادی که با سختی توانسته‌اند وام ازدواج بگیرند، حاضرند همه مبلغ وام را هزینه کنند تا عکس‌های عروسی‌شان شبیه فلان مراسم عروسی باشد که به اعتقادشان خیلی خاص و لاکچری برگزار و در اینستاگرام به اشتراک گذاشته شده است.

به گزارش نیوز حرفبه نقل از آرمان، نفوذ بالای شبکه‌های اجتماعی به‌خصوص اینستاگرام در جامعه موجب‌شده تجمل‌گرایی افراطی در مراسم عروسی، ریشه بدواند. انتشار تصاویر مختلف از عروسی‌های فانتزی در این شبکه اجتماعی، خیلی از عروس و دامادها را وسوسه می‌کند که همین شکل از مراسم پرخرج عروسی را الگوبرداری کنند؛ حتی اگر این کار برایشان به قیمت گرفتن قرض و وام‌های سنگین در سال‌های اول ازدواج تمام شود. در این بین، چشم‌وهم‌چشمی هم باعث شده محیط اینستاگرام فضایی برای فخرفروشی در مراسم عروسی باشد. اینکه عروس و داماد چه لباسی می‌پوشند، سالن عروسی‌شان چقدر بزرگ و شیک است و چند نوع غذا برای مهمانان تدارک دیده‌اند، هر کدامشان به تصاویر اینستاگرامی برای چشم‌وهم‌چشمی تبدیل شده است. این محتواهای فریبنده در شبکه‌های اجتماعی و به‌ویژه اینستاگرام، خیلی از زوج‌های جوان را به‌سمت عروسی‌های به قول خودشان «شاهانه و لاکچری» تحریک می‌کند تا نشان دهند از بقیه عروس و دامادهای فامیل و آشنا، چیزی کم ندارند و حتی از آنها سرتر هستند!

اینستاگرام؛ ابزار ترویج مصرف‌گرایی

اینکه بگوییم هر مراسم عروسی پرخرجی به دلیل ضریب نفوذ بالای اینستاگرام در جامعه اتفاق می‌افتد، تحلیل درستی نیست، اما قطعا شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام، نقش انکارناپذیری در رواج عروسی‌های پرزرق‌وبرق و البته پرهزینه دارد. لیلا امیرانی، کارشناس ارشد مشاوره خانواده نیز به بحث نقش شبکه‌های اجتماعی در رواج عروسی‌های لاکچری می‌پردازد و می‌گوید: در گذشته اغلب مراسم عروسی به شکل کاملا ساده برگزار می‌شد و اتفاقا ساده‌بودن این مراسم برای عروس و داماد و خانواده آنها یک امتیاز مثبت به حساب می‌آمد. خانواده‌های عروس و داماد هم کاملا حواس‌شان بود که هزینه‌های عروسی برای زوج‌های جوان خیلی زیاد تمام نشود و حتی در برخی شهرهای ایران، هنوز هم این رسم وجود دارد که خانواده عروس و داماد، کل هزینه مراسم عروسی را تقبل می‌کنند تا فشار مالی به زوج‌های جوان نیاید، اما با رواج شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام از این فرهنگ موثر در حال فاصله‌گرفتن هستیم و مصرف‌گرایی و هزینه‌تراشی‌های بی‌مورد به یک ارزش مهم در خیلی از مراسم عروسی تبدیل شده است. او تاکید می‌کند: در واقع، اینستاگرام و سایر شبکه‌های اجتماعی مشابه به ابزاری برای ترویج مصرف‌گرایی در جامعه تبدیل شده‌اند. این میل به مصرف‌گرایی برای نمایش در شبکه‌های اجتماعی، فقط یک نمونه بارزش در برگزاری مراسم پرخرج عروسی دیده می‌شود و این زوج‌ها معمولا بعد از عروسی هم به شکل‌های دیگری در دام تبلیغات مصرف‌گرایی می‌افتند.

زوج‌هایی که فقط به‌دنبال تحسین دیگرانند

مدیریت هزینه‌های مراسم عروسی، یک هنر است که باید این هنر از سوی بزرگترها به زوج‌های جوان آموزش داده شود، اما این روزها برخی والدین نه‌تنها با برگزاری مراسم عروسی گرانقیمت مخالفت نمی‌کنند، بلکه خودشان هم با عروس و داماد، همصدا می‌شوند و برگزاری مراسم‌های پرهزینه را نوعی دستاورد و موفقیت برای زوج‌های جوان‌شان می‌دانند. امیرانی، کارشناس ارشد مشاوره خانواده، نیز خاطرنشان می‌کند: اصرار برای داشتن عکس‌های ویژه عروسی جهت نمایش‌دادن در اینستاگرام، می‌تواند از کمبود اعتمادبه‌نفس زوج‌های جوان هم نشات بگیرد. عروس و دامادی که برای حرف مردم، بهای زیادی قائل هستند و حاضرند هر کاری انجام دهند تا تایید و تحسین دیگران را برانگیزند، قطعا از شخصیت مستقل و قوی برخوردار نیستند و در آینده هم زندگی زناشویی آنها تحت‌تاثیر همین کمبود اعتماد‌به‌نفس خواهد بود. او یادآور می‌شود: وقتی عروس و داماد به‌جای تلاش برای داشتن آینده‌ای بهتر، همه فکر و ذکرشان این می‌شود که عکس‌های جذاب‌تری از مراسم عروسی در اینستاگرام منتشر کنند و برای این کار حاضرند هر هزینه‌ای را به جان بخرند، این زوج‌ها به‌نوعی تلاش دارند تا نقاط ضعف شخصیتی و رفتاری خود را پشت عکس‌های تجملی از مراسم عروسی پنهان کنند، بنابراین رفتار چنین زوج‌هایی نباید الگویی برای سایر عروس و دامادها باشد. واقعیت این است که برگزاری مراسم عروسی پرهزینه به دوام و بقای یک ازدواج کمکی نمی‌کند و چه‌بسا با افزایش فشار مالی ناشی از این‌گونه مراسم، زمینه برای بروز اختلاف و درگیری بین عروس و داماد نیز ایجاد شود.

از جهیزیه‌های برند تا آرایش‌های میلیونی

این روزها در شبکه‌های اجتماعی و به‌خصوص در اینستاگرام، صفحات مجازی زیادی وجود دارد که از خرید لباس عروسی تا تهیه جهیزیه‌های مجلسی را تبلیغ می‌کند. حتی صفحات مجازی متعددی وجود دارد که آرایشگاه‌ها و مزون‌های لباس عروس چند میلیونی را پیشنهاد می‌کند. از سوی دیگر مراسم عروسی و متعلقات آن به یکی از بازارهای داغ در اینستاگرام تبدیل شده که خیلی‌ها تلاش می‌کنند از این بازار میلیونی، سهم بیشتری به دست بیاورند. اینکه زوج‌های جوان تحت‌تاثیر این فضاهای بازاری قرار نگیرند، نیازمند آموزش و اطلاع‌رسانی از سوی رسانه‌ها و سایر نهادهای فرهنگ‌ساز است تا تبلیغات در اینستاگرام به خالی‌شدن جیب زوج‌های جوان ختم نشود.همچنین شاهدیم که انواع و اقسام جهیزیه‌های میلیونی هم در اینستاگرام تبلیغ می‌شود و یا حتی گاهی برخی زوج‌های جوان، تصاویر اینستاگرامی از جهیزیه‌های گرانقیمت خود را با دیگران به اشتراک می‌گذارند. اینکه زوج‌های جوان احساس کنند که آنها هم باید حتما شبیه همین جهیزیه‌های برند را بخرند و برای این کار به آب و آتش بزنند، یک خطای شناختی بزرگ در ابتدای مسیر زندگی مشترک است که می‌تواند سال‌ها تبعات مالی و روانی برای زوج‌های جوان به همراه داشته باشد و گاه آنها مجبور شوند برای آن تاوان سنگینی بپردازند.

برچسب ها :

برچسب ها

تمامی حقوق مطالب برای نیوز حرف محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع می باشد.